ANSEDEL 57527 Nils Olof Gidlund

Född: 1839-04-26 i Nordmaling,Jansmark
Död:
Föräldrar
Far: Nils Söderlund Olofsson
Född: 1807-05-13 i Värmland?
Död: 1868-05-18 i Gideå
Mor: Maria Charlotta Jonsdotter
Född: 1807-10-13 i Nordmaling
Död:

Familj
Make: Märta Magdalena Olofsdotter
Vigsel:1872-06-30, Trehörningsjö
Född: 1846-08-29 i Björna
Död:
Barn:
    1 Olof August Gidlund Född 1873-02-08 , Trehörningsjö,Nordsjö
    Make: Tilda Maria Sjögren Född 1874-01-29 i Jämtland
    2 Nils Johan Gidlund Född 1874-08-07 , Trehörningsjö,Nordsjö
    Make: Karolina Amanda Jonsson Född 1875-03-03 i Degerfors
    3 Jonas Viktor Gidlund Född 1876-09-30 , Trehörningsjö,Lomviken
    4 Hulda Maria Gidlund Född 1878-12-25 , Trehörningsjö,Lomviken
    5 Jenny Helena Gidlund Född 1881-12-20 , Trehörningsjö,Lomviken
    6 Ida Levida Gidlund Född 1884-04-20 , Trehörningsjö,Lemusjö
    7 Arvid Gidlund Född 1886-06-16 , Trehörningsjö,Lemusjö
    8 Olga Arvida Gidlund Född 1892-06-30 , Björna,Krokvattnet
Källhänvisningar:
Notis nr 1 GI/Flärke,A1:5a,4/8,s76,1855-59,son
Notis nr 2 GI/Flärke,A1:5a,3/8,s41,1860,dräng
Notis nr 3 GI/Flärke,A1:5a,3/8,s46,1861-63,dräng-tar namnet Gidlund
Notis nr 4 till Fors/Jämtlan 1863
Notis nr 5 GI/Flärke,A1:5a,4/8,s76, till Fors/Jämtlan 1866////från Fors Jämtland 1866
Notis nr 6 från Fors i Jämtland 1866,flyttningsbetyg 31
Notis nr 7 GI/Flärke,A1:6,3/10,s74,1866-72,arbetare
Notis nr 8 TRE/Nordsjö,A1:1,2/3,s37,1872-74,torpare
Notis nr 9 TRE/Nordsjö,A1:2,3/4,80,1875,torpare
Notis nr 10 TRE/Lomviken,A1:2,2/4,s52,1875-84,bonde-inhyses
Notis nr 11 TRE/Lemesjö,A1:2,2/4,s48,1884-89,torpare
Notis nr 12 BJÖ/Krokvattnet,A1:9,7/16,s242,1889-91,arrendator
Notis nr 13 från Björna 1896
Notis nr 14 DEG/Skurträsk,AI:11a,s318,1896-99,arrendator-f.1841-04-26
Anteckningar:
HEMISIDEFALL
FELAKTIGHETGideåHFL:
FELAKTIGHETTrehörningsjöHFL
FELAKTIGHETDegerforsHFL
Olofsfors/Jansmark,A1:10c,2/3,s572,1836-42 anger rätt födelse på Nils Olof 1839-04-26 och
detta är samma som FB.
GI/Flärke,A1:4,3/14,s50,1846-50 och GI/Jakobsskatan,A1:4,7/14,s135,1851-52 anger födelsen
till 1843. Men på bägge sidorna har prästen gjort en anteckning om att Nils Olof i verkligheten
är född 1839-04-26 i Nordmalings församling, men trots detta följer det felaktiga
födelsedatumet med under hela hans återstående leverene. Från Gideå till Jämtland och
tillbaka till Gideå och senare Trehörningsjö
Enligt GI/Flärke,A1:6,3/10,s74,1866-72 anses han komma från Fors i Jämtland 1866 med
flyttningsbetyg 31
Enligt flyttningsbetyg nr.31/66 anges han komma från Fors församling/ Jämtland, ingen
födelsesocken anges.
TRE/Nordsjö,A1:1,2/3,s37,1869-74 anger ingen födelseplats men födelsen till 1841
Enligt TRE/Lomviken,A1:2,2/4,s52,1875-84 anses han vara född i Björna 1841 och även
hustrun Märta Magdalena Olofsdotter anses vara född i Björna, vilket ju är rätt.
Sedan forsätter eländet med DEG/Skurträsk,AI:11a,s318,1896-99 där han anses vara född i
Björna 1841-07-01.
Ovanstående är ett ganska typiskt exempel på hur prästerna ibland lyckas krångla till saker
och göra det ytterst besvärligt för våra dagars släktforskare där de tydligen inte kan tänkas att
fråga personen själv utan bara yxar till något för att fylla skrivutrymmet

Anarkiv 7.1 2010-11-10 - Kråken10org21h.ddb