ANSEDEL 86615 Sven Johansson

Född: 1810 i Björna
Död: 1866-10-10 i Anundsjö
Föräldrar
Far: Johan Abrahamsson
Född: 1764-07-08 i Anundsjö
Död: 1815-01-14 i Själevad
Mor: Anna Johansdotter
Född: 1776-05-12 i Själevad
Död: 1830-11-02 i Fredrika

Familj
Make: Ingeborg Persdotter
Vigsel:1833-03-24, Anundsjö
Född: 1807-08-11 i Kubbe, Anundsjö
Död: 1890 i Anundsjö
Barn:
    1 Anna Katarina Svensdotter Född 1833-06-17 , Anundsjö,Hemsjö
    2 Sigrid Märta Svensdotter Född 1835-08-19 , Anundsjö,Högtjäl
    Make: Salomon Olofsson Född 1824-02-10 i Anundsjö
    3 Johan Svensson Född 1838-05-29 , Anundsjö,Högkäl
    4 Per Svensson Född 1841-02-02 , Anundsjö,Högkäl
    Make: Katarina Mårtensdotter Född 1847-04-09 i Anundsjö
    5 Sven Svensson Född 1843-05-13 , Anundsjö,Högkäl
    6 Mårten Svensson Född 1846-04-04 , Anundsjö,Högkäl
    7 Inga Kristina Svensdotter Född 1849-04-30 , Anundsjö,Högtjäl
    Make: Håkan Olofsson Född 1842-07-03 i Anundsjö
    8 Erik Olof Svensson Född 1854-03-02 , Anundsjö,Högkäl
    Make: Brita Elisabet Andersdotter Född 1851-04-01 i Anundsjö
Källhänvisningar:
Notis nr 1 BJÖ/Nyliden,AI:1,s57,1810,son-f.1810
Notis nr 2 SJ/Västerhus,AI:1,s152,1810-15,son-f.1809
Notis nr 3 SJ/Västerhus,AI:3b,s39,1824-27,son-f.1809
Notis nr 4 Till Billsta 1827
Notis nr 5 SJ/Billsta,AI:3a,s222,1827-31,dräng-f.1809
Notis nr 6 till Anundsjö 1831
Notis nr 7 AN/Bredbyn,AI:7a,s21a,1832-33,Strömbergs tjänstefolk-f.1809-gift
Notis nr 8 AN/Högkäl,AI:10a,s133,1852-61,nybyggare
Notis nr 9 AN/Högkäl,AI:11a,147,1861-66,nybyggare-f.1809-död
Anteckningar:
FELAKTIGHETBjörnaFB1810 Saknas i FB men finns i BJÖ/Nyliden,AI:1,s57,1810,son-f.1810 Vissa har då den lösningen att denna Sven är född 1807-05-02 och prällen bara har skrivet fel, men det är inte möjligt enär Sven född 1807 dog redan 1807-06-07 av okänd sjukdom enligt Björna DB, I FB Björna för Sven född 1806 står dessutom ett kors, som betyder att prällen anser honom död.

FELAKTIGHETSjälevadHFL SJ/Västerhus,AI:1,s152,1810-15 och SJ/Västerhus,AI:3b,s39,1824-27 anger att Sven är född 1809, men det är helt omöjligt eftersom han har en syster Anna Stina som är född 1809-08-12

FELAKTIGHETAnundsjöFB1835: När Segrid Märta döps anges föräldrarna vara Sven Jonsson och Ingeborg Persdotter, vilket är fel. Den rätta fadern är Sven Johansson

INLÄGG Anbytarforum 2009-03-22 Jag har lite svårt att tro att ovanstående inlägg från de 3 musketörerna är seriöst menat, eller om det finns ett annat agenda bakom.

Redan den 15/3 fanns följande utdrag ur databas Kråken 9 att läsa på www.sikhallan.se om Sven Johansson född 1810 - som ej finns i Björna FB - men trots detta bildade familj och fick flera barn.

BJÖ/Nyliden,AI:1,s57,1810,son-f.1810 SJ/Västerhus,AI:1,s152,1810-15,son-f.1809 SJ/Västerhus,AI:3b,s39,1824-27,son-f.1809 AN/Bredbyn,AI:7a,s21a,1832-33,Strömbergs tjänstefolk-f.1809-gift AN/Högkäl,AI:11a,147,1861-66,nybyggare-f.1809-död

På samma ansedel över Sven f.1810 fanns också följande på www.sikhallan.se

FELAKTIGHETBjörnaFB1810 Saknas i FB men finns i BJÖ/Nyliden,AI:1,s57,1810,son-f.1810 Vissa har då den lösningen att denna Sven är född 1807-05-02 och prällen bara har skrivet fel, men det är inte möjligt enär Sven född 1807-05-02 dog redan 1807-06-07 av okänd sjukdom enligt Björna DB. I FB Björna för Sven född 1807 står dessutom ett kors, som betyder att prällen anser honom död.

FELAKTIGHETSjälevadHFL SJ/Västerhus,AI:1,s152,1810-15 och SJ/Västerhus,AI:3b,s39,1824-27 anger att Sven är född 1809, men det är helt omöjligt eftersom han har en syster Anna Stina som är född 1809-08-12. Dessutom anges födelsen i enligt BJÖ/Nyliden,AI:1,s57,1810,son-f.1810

Detta konfirmeras av FB: 1807-05-02 kors ! Svar C0032692_00016 och DB: 1807-06-07 Svar C0032692_00211 Kors i FB betyder att prällen anser personen senare avliden

Om man titta på Björnas DB Svar C0032692_00211 kan det på denna dödbokssida vara svårt att hitta någon av de drygt 30 avlidna som har en korrekt framräknad dödsålder. Jag har gått igenom ungefär hälften och inte hittat någon helt rätt framräknad dödsålder. Strax ovanför har vi lilla Cajsa Charlotta som är född 1806-11-14 och dör 1806-12-10. Prällen anser att hon är 1 (en) vecka när hon dör. Även personer utan civilingenjörskunskaper inser nog att detta är fel med flera hundra procent.

Jag hoppas att ovanstående avslutar idisslandet över denna Sven Johanssons födelse.

Jag hoppas att ni läser de födelselistor jag just börja lägga ut över Björna, men ni behöver nog tillägna er lite bredare kunskaper än enbart att läsa FB upp och ner för att förstå vad som är rätt och fel.

Anarkiv 7.0 2009-03-22 - kråken9orga30.DDB