ANSEDEL 118238 Anna Helena Samuelsdotter

Född: 1781-05-17 i Umeå lands,Kåddis
Död: 1852 i Umeå lands
Föräldrar
Far: Samuel Hansson
Född: 1747-01-12 i Umeå lands
Död: 1809-02-07 i Umeå lands
Mor: Anna Katarina Persdotter
Född: 1741-12-26 i Umeå lands
Död: 1781-06-01 i Umeå lands

Familj
Make: Karl Nilsson
Vigsel:1826-03-12, Umeå lands
Född: 1790-05-15 i Umeå lands
Död: 1868 i Degerfors
Hustruns oä son adopterad av Karl Nilsson:
    1 Erik Karlsson Född 1817-04-14 , Umeå lands,Kåddis
    Make: Brita Katarina Nilsdotter Född 1818-06-22 i Nordmaling
    Make: Eva Charlotta Eriksdotter Född 1824-09-18 i Bjurholm
Källhänvisningar:
Notis nr 1 UM/Kåddis,AI:9,s170,1787-98,dotter-född 1781
Notis nr 2 UM/Kåddis,AI:10a,s201,1799-1810,dotter-född 1781
Notis nr 3 UM/Kåddis,AI:11b,s411,1811-12,syster-född 1786
Notis nr 4 UM/Kyrkobordet/Västra Backen,AI:11c,s1113,[fr.411]1814,Piga f.1786-t.6
Notis nr 5 UM/Böleå,AI:11a,s6,[fr.1113]1815,Piga f.1786-t.837
Notis nr 6 UM/Ytterhiske,AI:11c,s837,[fr.6]1816,Piga f.1786-t.412
Notis nr 7 UM/Kåddis,AI:11b,s412,[fr.infra]1817-18 Syster f.1786
Notis nr 8 UM/Brännland,AI:11b,s432,1818-19,piga-f.1786
Notis nr 9 UM/Kåddis,AI:11b,s412,[fr.infra]1819-20,piga.f.1786
Notis nr 10 UM/Kåddis,AI:12b,s599,1821-23,piga-f.1786
Notis nr 11 UM/Kåddis,AI:12b,s599,1826,piga-f.1786-gift till Degerfors
Notis nr 12 DEG/Skivsjön,AI:3,s2,1826-35,hustru-f.1786
Notis nr 13 DEG/Skivsjö,A1:4,s2,1836-42,hustru-f.1786
Notis nr 14 DEG/Skivsjön,AI:5a,s2,1843-47,hustru-f.1786
Notis nr 15 DEG/Skivsjön,AI:6a,s1,1848-57,hustru-f.1786-död 1852
Anteckningar:
FELAKTIGHETUmeåHFL.
FELAKTIGHETDegerforsHFL
FELAKTIGHETUmeåVB1826
Enligt UM/Kåddis,AI:10a,s201,1799-1810 är Anna Helena född 1781
Men helt plötsligt är hon på nästa omgång har blivit syster då har födelsen ändras till 1786
enligt UM/Kåddis,AI:11b,s411,1811-12,.
Detta följer sedan med henne resten av livet UM/Kyrkobordet/Västra
Backen,AI:11c,s1113,1814 och även i Degerfors DEG/Skivsjön,AI:5a,s2,1843-47.
När hon gifter sig 1826 i Umeå lands anser prällen att hon är 40 år, dvs född 1786, men i
verkligheten är hon 45 år och född 1781.
Hon flyttar enligt Umeå lands prällen till Degerfors 1826, men enligt Degerforsprällen är hon
antecknad för husförhör den 18/6 1825, vilket ju måste vara fel
Hon har här troligen passerat fertil ålder (45 år ) när hon gifter sig och det är troligen därför
Anna Helena och Karl inte får barn efter giftermålet 1826.
Anna Helenas oäkta son Erik blir sedan adopterad av Karl Nilsson, men det finns inga
uppgifter om att Karl Nilsson skulle vara den egentlige biologiske fadern

ANTECKNING:
Faddrar när Erikd döps som oäkta 1817-04-15
-Inhyses Per Jonsson och hustru (Maria Stina Andersdotter f.1785)
-Håkan henriksson
-pigan Maria Stina Henriksdotter
Jag kan inte se någon förbindelse mellan Karl Nilsson som sedermera adopterar denna oäkta
son och ovanstående dopvittnen

ANTECKNING:
Enligt kyrkoräkenskaperna (LI:6, 1811-1837,GID 2021.101.12000,SVARC0034563_00041):
"Av Anna Helena Sam.Dr i Koddis är betalt för hennes barn hos Jon Jonsson i Nyby 8 riksdaler 32 skilling".

Den Jonas Jonsson som får betalt för att inhysa Anna Helenas oäkta son är troligen Jonas Jonsson (102885) f.1786.
Jag kan inte hitta någon annan möjlig i Nyby, men Erik är inte noterad hos denna Jonas Jonsson

Anarkiv 7.0 2009-08-27 - kråken9orgaa06.DDB