ANSEDEL 148694 Johan Spolander Equidsson

Född: 1731-01-20 i Umeå lands,Umeå lands
Död: 1786-09-23 i Umeå lands
Föräldrar
Far: Egidius Spolander
Född: 1690 i Nysätra
Död: 1764-02-16 i Umeå lands
Mor: Anna Andersdotter
Född: 1700 i Umeå lands
Död: 1763-04-30 i Umeå lands

Familj
Make: Magdalena Eriksdotter
Vigsel:1768-02-07, Umeå lands
Född: 1742-12-18 i Umeå lands
Död: 1814-12-13 i Umeå lands
Barn:
    1 Anna Katarina Johansdotter Född 1769-02-03 , Umeå lands,Ansmark
    Make: Per Mellin Danielsson Född 1753 i Styrnäs
    2 Erik Johansson Född 1770 , Umeå lands,Ansmark
    Make: Brita Katarina Johansdotter Född 1773-04-25 i Umeå lands
    3 Barbro Magdalena Johansdotter Född 1773-11-07 , Umeå lands,Ansmark
    4 Maria Johansdotter Född 1775-06-28 , Umeå lands,Ansmark
    Make: Jonas Persson Född 1777-10-22 i Umeå lands
    5 Natanael Spolander Johansson Född 1777-08-08 , Umeå lands,Ansmark
    Make: Sara Sofia Jakobsdotter Född 1775 i Umeå lands
    Make: Margareta Kristina Olofsdotter Född 1791-08-25 i Umeå lands
    6 Johan Johansson Född 1779-10-21 , Umeå lands,Ansmark
    7 Johan Johansson Född 1783 , Umeå lands,Ansmark
    8 Charlotta Johansdotter Född 1781-07-14 , Umeå lands,Ansmark
    Make: Johan Larsson Född 1782-06-13 i Umeå lands
Källhänvisningar:
Notis nr 1 UM/Soldater,A1:2,4/9,s109/158,1768-77,soldat 18 Käck
Notis nr 2 UM/Ansmark,AI:8,2/9,s58b,1778-86,bonde nr.5-Spolander
Anteckningar:
ANTECKNING:
När sonen Natanael döps 1777 anges faderns namn till Johan Spolander

DÖDSNOTIS:
Bonden Johan Spolander.
Var född i Stöcksjö.
Föräldrarna mönsterskrivaren Equides Spolander och anna Johansdotter.
Var soldat i 20
Bevistade Pommerska fälttåget
Trädde efter hemkomsten i äktenskap med Magdalena eriksdotter Holmön, med vilken han
sammanlevat.
? barn.
Dog i magvärk
Se också SVARC0034534_00240, där det syns bäst

Kommentar till Dödsnotis:
FELAKTIGHETUmeåHFL
FELAKTIGHETUmeåFB1883
FELAKTIGHETUmeåDB1785
Det är svårt att tyda om det står 6 eller 8 barn
6 barn finns enligt Umeå lands FB + Erik f.1770 (som ej finns med i FB) dvs totalt 7.
Men HFL UM/Ansmark,AI:8,2/9,s58b,1778-86 krånglar till det hela ytterligare
Vi vet att sonen Johan föddes 1779-10-21 enligt FB, men
HFL UM/Ansmark,AI:8,2/9,s58b,1778-86 ger HFL prällen att han föddes 1780.
Vi vet också att sonen Johan dog enligt DB 1781-09-06, men HFL prällen har honom som död
1782 enligt
UM/Ansmark,AI:8,2/9,s58b,1778-86.
Men prällen har också varit och kladdat i HFL UM/Ansmark,AI:8,2/9,s58b,1778-86 där han
verkar ha ersatt 1780 med 1783, dvs ytterligare en son Johan skulle då enligt detta födas
1783, men han finns ej med i FB.
Och denna Johan skulle då enligt HFL prällen ha dött 1785, men hans död finns inte med i DB
Om man kollar in fadern Johan Spolanders dödsnotis och angivet antalet barn.
Står det här 6 barn eller 8 barn?
Vi vet redan att att Johan Spolander bevisligen hade 7 barn som fanns i endera FB eller HFL
eller bådadera.
Om vi räknar de som funnits i FB är de 6 + Erik endast i HFL =7
Men har vi 2 x Johan blir det totalt 8, vilket jag anser vara det mest troliga.

Anarkiv 7.1 2010-04-10 - kråken10org15.DDB