Samma son med 2 olika fäder i samma FB
När Anders döps 1858 den 19 juni anges fadern vara Anders Öberg och modern kan tolkas till Ulrika Nilsdotter med lite god vilja.
Enligt samma FB avlider Anders den 18 augusti.
Jag kan inte hitta att Johan Öbergs son Anders finns i Nordmalings DB som avliden den 18/8, ej hellre finns han senare.
När jag sedan fortsätter någon sidor framåt Nordmalings FB finner jag att Olof Öberg får sonen Anders född 1858-06-18 och döpt den 20, dessutom att denna Anders också avlider den 18/8 1858.
Nordmalings DB ger att Olof Öbergs son Anders avlider den 18 augusti.

Nu är det så att denna Olof Öberg fick sonen Johan Olof 1858-05-20 och här är det helt klar att hustrun är Brita Johanna Jonsdotter.
Enligt Nordmalings FB får alltså Olof Öberg 2 söner med samma hustru inom 1 månad, troligen ett slags rekord .
Enligt Nordmalings FB avlider Olof Öbergs son Anders och Johan Öbergs son Anders samma dag den 18 augusti, men Nordmalings DB vill bara kännas vid ett dödsfall och dithörande begravning.
Tala om att kunna rota till saker och ting och inte kolla upp vad man sysslar med

Felaktig fader vid födsel- felaktig son vid vid döden
När Olof döps 1803-07-22 anges föräldrarna vara dräng Olof Nilsson och hustru Stina Cajsa Olofsdotter i Bjenberg
Någon möjlig sådan familjekombination finns ej i Bjenberg och ej hellre i Umeå lands i övrigt.
Ingen möjlig Olof dör enligt DB eller finns i HFL.
Nu gifter sig bonden Olof Nilssons dotter Kristina Katarina 1803-04-03 med drängen Anders Persson.

Enlig DB avlider dräng Anders Perssons son Anders under oktober månad 8 månader gammal.
Prällen har tydligen hittat en kladdlapp där detta står och noterat i DB utan dödsdatum och begravningsdatum.
Han har samtidigt gjort likadant med 2 ytterligare barn där ytterligare en Anders från Bjenberg finns med.

Verkligheten utanför prälle världen är troligen följande:
- Drängen Anders Persson - och ej av prällen angiven Olof Nilsson - och hustrun Stina Cajsa Olofsdotter får sonen Olof
- Olof avlider någon gång på hösten - han finns ej i HFL - och då höftar prällen till från den kladdlapp han har hittat där det kanske står att Anders Perssons son har dött.
Varför inte till med ytterligare en Anders som son till Anders Persson.
Varken döds eller begravningsdatum är angivet, men det ligger under oktober månad.
Prällen anger också att Anders är 8 månader gammal, men Olof som han enligt FB egentligen heter är född 1803-07-22 och iså fall bara 2 månader gammal, men prällarnas adderingskunskaper är i regel helt under isen.
- Vid födelse finns bl.a. dopvittnet Nils Olofsson som troligen är en bror till Stina Cajsa
Snacka om tillförlitlighet.


Syskonen Per  och Maria Ekström döper gemensamt barn enlig Björna FB 1886

FELAKTIGHETBjörnaFB1886:
När Anna Kristina döps 1886-07-03 anges föräldrarna vara Nils Johan Sondell och Maria Ekström i Movattnet sidan 366, men HFL BJÖ/Mattarbodum,AI:9,s366,1886-91 anger att Anna Kristina är dotter till Per Ekström och Maria Karolina Lindblad i Movattnet
Anna Kristina dör 1891-05-16 i Mattarbodum som dotter till Per Ekström och DB bekräftar också att Per Ekström är fader till Anna Kristina

FELAKTIGHETBjörnFB1886
Prällen har efter diverse tankemödor och raderande kommit fram till att syskonen Per och Maria Ekström är föräldrar till ett barn Maria Magdalena, därför är detta inte enabrt ett skrivfel utan ett tankefel.
När Anna Magdalena döps 1886-07-15 anges att föräldrarna är Per Ekström och Maria Ekström i Movattnet s.340, men på BJÖ/Movattnet,AI:9,s340,1885-91 finns Nils Johan Sondell och Maria Ekström
Att det är Nils Johan Sondell och Maria Ekström, som är föräldrar till Anna Maria bekräftas också av TRE/Grundsjö,A1:3,1/7,s16,1895,dotter, men här har HFL prällen angett födelsen till 1886-02-07.

Ovanstående ger en vink om att man inte skall vara allt för säker på att FB är korrekta även under slutet av 1800 och början av 1900-talet. Jag har hittat många omöjliga kombinationer i FB under denna tid och en del har jag tagit upp på denna hemsida som motvikt mot mantra om FB tillförlitlighet , som vissa fundamentalister vill ge sken av.
Utan dubbelkollen av FB mot HFL eller trippelkoll med HFL, FB och VB är man många gånger helt ute i djungeln och botaniserar och det kan bli hur toket som helst om man enbart litar på FB

Varför vara korrekt när man kan rota till saker
Margareta Elisabet Larsdotter får en oäkta dotter Anna Lisa, som finns i FB tillsammans med andra född 1844-11, men Anna Lisa har varken födelsedata eller dopdata.
HFL DEG/Jämtland,AI:5a,s347,1843-47 anger att dottern heter Greta Lisa f.1844. och
DEG/Jämtland,AI:6b,s417,1848-50,styvdotter Greta Lisa-f.1844-11
I FB 1844 har prällen kladdat på namnet, men den senaste kladden är Anna Lisa
Sedan blir det Anna Lisa
UM/Nyås,AI:17c,s1058,1855-61,oäkta dotter Anna Lisa-f.1844
DEG/Ånäset,AI:9c,s67,1870-74,hustru Anna Lisa f.1844-06-05
Det lustiga är att i Degerfors FB finns redan tidigare under detta år en födelse/dop av Greta Lisa Larsdotters oäkta dotter Anna Lisa född den 5/6 och döpt den 6/6
Detta är sannolikt det korrekta som prällen då i Juni månad har strukit över för att sedan i november månad åter föra in denna födelse men då utan födelse och dopdata
Det i Juni överstrukna har inga dopvittnen, medan däremot noteringen i november utan födelse/dop datum har dopvittnen

Varför vara entydig, när man kan krångla till det och sedan ta ytterligare en klunk ur nattvardsvinet
RIS/Avasjö,AII:2,s3,1918-25,dotter-f.1918-10-23 öerstruket ersatt av 1918-09-23
RIS/Avasjö,AII:3,s1,1926-37,dotter-f.1918-09-23
Risbäck FB ger f.1918-10-13, men ovanför står 1918-09-27
Vad som är rätt eller fel är ju omöjligt att avgöra
Men för att göra det än värre så hafsar FB prällen till det med dop 1918-04-20, dvs 5-6 månader före födelsen
Det gäller att vara "före sin tid"