Kommunikation mellan prälle och sockeninvånare
 

En väl etablerad forskare påstår på Anbytarforum att det normalt finns  väl etablerad kommunikation mellan prälle och sockeninvånare.
Jag har efter många års systematisk genomgång av HFL, FB , VB och DB klart kunnat konstatera att denna väl etablerade forskare har ett önsketänkande att så skulle vara fallet.

Det finns tusentals exempel på där det klar framgår att kommunikationen är enbart mellan prällarna i de olika socknarna och att prällarna sällan frågar personen själv sedan han blivit noterad.

Beroende på detta förhållande är det relativt sällsynt när ett personuppgifts fel, som har uppstått i HFL, korrigeras till det riktiga.

Ibland blir det ännu värre fel när de försöker korrigera.
 

Ett bra exempel på detta är nedanstående för Anders Sjöberg Abrahamsson född 1827-12-01

 

ANTECKNING

BJÖ/Ryssjön,AI:4,s158,1836-43,son-f-1828-12-01(FEL)

Det rätta är 1827-12-01

SJ/Grytsjö,AI:9c,s998,1862-,försvarslösa dräng-f.1828(FEL) dessutom står det:

"Ej här 1862 utan att någon vet var, vistas i Björna i 5 år, Björna i Ryssjö"

BJÖ/Ryssjö,AI:7,s221,1864-65,son-Sjöberg-f.1837-07-02(FEL)

På SJ/Grytsjö,AI:9c,s998,1862- finns det en dräng Anders Lindblom f.1837-09-02.

Det verkar troligt att Anders Abrahamsson Sjöberg har fått överta Anders Lindbloms födelsedata 1837-09-02

 

BJÖ/Ryssjö,AI:7,s221,1864-65,son-Sjöberg-f.1837-07-02(FEL)

till Arnäs 1865 samma data son brodern Erik, men Anders finns ej i Arnäs inflyttnings längd

Dessutom har Anders enligt samma prälle varit närvarande 1868-03-17 i husförhör, detta utan att det finns någon notering om att Anders kommit tillbaka från Arnäs.

Flytten till Arnäs verkar vara påhittad av prällen.
Anders dör sedan hemma hos sina åldriga föräldrar, fortfarande med ett felaktigt födelsedata, där det skiljer nästan 10 år till hans egentliga födelseår.

 

Resa genom HFL

Notis nr 1 BJÖ/Ryssjön,AI:3,s125,1827-35,son f.1828-12-01(FEL)
Notis nr 2 BJÖ/Ryssjön,AI:4,s158,1836-43,son-f.1828-12-01(FEL)
Notis nr 3 BJÖ/Ryssjö,AI:5,s178,1844-53,son-f.1828-12-01(FEL)
Notis nr 4 BJÖ/Ryssjö,AI:5,s176,1847-48,dräng f.1828-12-01(FEL)-ej här 1848
Notis nr 5 BJÖ/Björnsjö,AI:5,s29,1849, dräng f.1828-12-01(FEL)
Notis nr 6 BJÖ/Ryssjö,AI:5,s176,1850-52,dräng f.1828-12-01(FEL)-ej här 1853
Notis nr 7 från Björna 1854
Notis nr 8 SJ/Peresjö,AI:7b,s1120,1854-,dräng-f.1828(FEL)
Notis nr 9 SJ/Grytsjö,AI:7b,s1115,-1860,dräng-f.1828(FEL)-utan försvar 1859
Notis nr 10 SJ/Grytsjö,AI:9c,s998,1862-,försvarslösa dräng-f.1828(FEL)
Notis nr 11 till Björna
Notis nr 12 från Själevad 1864
Notis nr 13 BJÖ/Ryssjö,AI:7,s221,1864-65,son-Sjöberg-f.1837-07-02(FEL)
Notis nr 14 till Arnäs 1865 samma data son brodern Erik, men Anders finns ej i Arnäs inflyttnings längd
Notis nr 15 BJÖ/Ryssjö,AI:8a,s98,1872-76,son/arbetare Sjöberg-f.1837-07-02(FEL)-död

BJÖ/Ryssjö,AI:8a,s98,1872-76,son/arbetare Sjöberg-f.1837-07-02(FEL)-död

 

Kommentar:
Anders har under hela sitt nästan 50 åriga liv ett felaktigt födelsedata i HFL, som under det sista 12 åren är drygt 9 år fel
Dessutom kan tilläggas att när han avlider 1876-08-16 anges hans ålder till 39å 6m 11d, hur nu prällen lyckats räknat fram detta.
Inte en siffra rätt beträffande åldern, även om man räknar från den av prällarna senare påhittade födelsedatumet.
Båda föräldrarna lever när sonen Anders dör, varför tog sig inte prällen sig friheten att fråga dem om sonens ålder om det nu fanns en kommunikation