Margareta Svensdotter är ett typexempel på att man måste se upp med prästens uppgifter i HFL när enbart årtal anges, men även när exakta födelsedata uppges.
Detta gör att det kan vara svårt att härleda när det sker flyttningar mellan socknar
Margareta har ibland födelseår 1750 och heter ibland Greta.
Men följer man prästens sidangivelse är det otvivelaktigt samma person och den rätta födelsen är 1754-10-08.
När hon sedan flyttar till Gräsmyr,A1:5,4/7,s203,1795-1805 och gifter sig med Per Olofsson har hon helt plötsligt blivit född 1751-12-04 (klart och tydligt)
Prällen tyckte kanske att det var rationellt att ge Margareta Svensdotter samma födelsedata som Per Olofssons förra hustru Catarina Jonsdotter som dog 5 år tidigare.
Margareta betecknas som änka från Levar när hon gifter sig med Per Olofosson , men hon är inte noterad i HFL i levar före sin ankomst till Gräsmyr utan kommer troligen direkt från Umeå lands

Margareta har i sitt första gifte varit gift med Per Persson Bjur, som är en historia i sig själv

Beskrivningen av Bjuhr-rotans besättning i Umebygdens Soldater [UbS82] har behandlats under
Erik Eriksson Echo (Bjuhr) där det påvisades att denne icke dog, som påstått, 1790 utan att det måste ha varit någon annan: det är nämligen denne man som enligt HFL i Nordmaling [Ottervattnet, AI:4,s129] som son 1785-1789 till Per Persson därstädes, detta år får attest till Umeå och blir soldat Bjuhr. Han är då sedan 1783 gift med Margreta Svensdotter f.1754 i Levar och skrivs född 1761 /2...
I UM/Militär,AI:2,s29/294 upptas Per Persson som soldat 61 Bjur 1790 och noteras död då - denne Per Persson har själv inget födelseår angivet men är gift med Margareta Svensdotter f.1754, så det kan inte råda någon tvekan om vem han är. Hustrun noteras redan 1789, vilket måste betyda att han redan vid värvningen kommenderas ut i det krig som blev hans enda.
Denne soldat har alltså förvunnit i UbS men det finns förvisso spår av honom i militärrullorna
[GM1789/2] Bjur
Pipare Eric Echo transporterad de.21 mars 1789 till No 145 (Fektare). Ersatt samma dag av gifte drängen Nils Persson.
[GM1790:] Nils Persson Bjuhr
Västerbottning; 25½ år, tjänt ½ år, 12 kvarter lång, gift; sjuk på lasarett, död 17 mars 1790.

FELAKTIGHETGM (generalmönsterrulla):
1. vi har sett inledningsvis att han kommer från Nordmaling, vilket vanligtvis brukar betecknas som tillhörigt Ångermanland i rullorna (vilka föredrar landskapsbeteckningen).
2. vi har likaledes sett att det otvetydigt måste vara Per Persson född 1761 18/2 i Mjösjö (enligt FB) - men han kallas utan tvekan för Nils Persson och inget annat !
3. åldern förutsätter att han skulle ha varit född ungefär 1765 - i själva verket var han alltså vid döden 29 år och 1 månad gammal minus 4 dagar !!

FELAKTIGHETUmeåHFL
Om möjligt ännu mer spöklik är bokföringen i UM/Militär,AI:2,s29/354 som 1799 upptar en Biur Per Persson utan födelseår med noteringen Nor:maling i årskolumnen 1799 !?!
Han - eller hans hustru Margreta Svensdr f.1754 - har ett som vanligt heldraget streck från 1800 som upphör först 1804, samtidigt som en Johan Johansson noterats med kvinnan 1803-1804!?!?! men strukits och ersatts med en Johan Johansson f.1771 soldat Biur 1799-1810.
Det är nog på sin plats med att tala om dubbel bokföring:
Det är inte bara det att Per Persson varit död snart 10 år vid detta laget utan hans änka är omgift sedan 1793 i Nordmaling med en änkling Per Olofssom som aldrig ens varit i närheten av att bli soldat!

 FELAKTIGHETUmeåHFL
Om möjligt ännu mer spöklik än för den i Umebygdens Soldater borttappade maken är bokföringen i UM/Militär,AI:2,s29/354 som 1799 upptar en Biur Per Persson utan födelseår med noteringen Nor:maling i årskolumnen 1799 !?!
Han - eller hans hustru Margreta Svensdotter f.1754 - har ett som vanligt heldraget streck från 1800 som upphör först 1804, samtidigt som en Johan Johansson noterats med kvinnan 1803-1804!?!?! men strukits och ersatts med en Johan Johansson f.1771 soldat Biur 1799-1810.
Det är nog på sin plats med att tala om dubbel bokföring:
Det är inte bara det att Per Persson varit död snart 10 år vid detta laget utan hans änka Margareta Svensdotter är omgift sedan 1793 i Nordmaling med en änkling Per Olofssom som aldrig ens varit i närheten av att bli soldat! Att hon förutom att ha förts här 1800-1805 fast hon bor, verkar och föder barn i Gräsmyr, tillika förts ihop 1803-1804 med en soldat Johan Johansson Biur f.1771, det är inget annat än rena prälle nippran!!

Margareta Svensdotter
Per Persson Bjur

Per Olofsson